• Bijna alle medewerkers van zonneautomaker Lightyear verliezen hun baan door het faillissement van dochterbedrijf Atlas Technologies.
  • Dat bedrijfsonderdeel bood werk aan 620 van de 650 medewerkers en was verantwoordelijk voor de inmiddels gestaakte productie van het premiummodel Lightyear 0.
  • Volgens de curator komt het bankroet van Atlas Technologies feitelijk neer op het faillissement van heel Lightyear.
  • Lees ook: Maker van zonneauto Lightyear stopt met productie premium model van 2,5 ton – focus op de Lightyear 2

Bijna alle medewerkers van zonneautomaker Lightyear verliezen hun baan door het faillissement van dochterbedrijf Atlas Technologies. Dat bedrijfsonderdeel bood werk aan ongeveer 620 van de 650 medewerkers. De rechter in Den Bosch heeft een curator aangesteld en die zal komende tijd gaan kijken of er bijvoorbeeld nog een doorstart in zit.

Lightyear besloot eerder deze week te stoppen met de productie van zijn eerste dure Lightyear 0-model en liet het bedrijfsonderdeel dat daarvoor verantwoordelijk was wegens financiële problemen failliet gaan. Bij dat onderdeel was evenwel bijna al het personeel ondergebracht.

“Lightyear betreurt het deze mededeling te moeten doen voor alle medewerkers, klanten, investeerders en leveranciers en zal nauw samenwerken met de curator en alle betrokkenen en hoopt op hun begrip en steun”, stelt de Helmondse onderneming in een verklaring.

De Lightyear 0, die eerder te boek stond als Lightyear One, ging eind november pas in productie bij een partner in Finland. Er zijn er uiteindelijk maar “een handjevol” van de band gerold. Lightyear merkte onlangs wel dat er veel interesse is voor het veel goedkopere massamodel dat het over enkele jaren wil gaan maken. Maar dat gaat allemaal nog om intenties en dat leverde nu nog geen geld op.

Topman Lex Hoefsloot heeft laten weten dat Lightyear momenteel probeert een aantal nieuwe investeringen af te ronden. Daarmee zou het bedrijf zich dan volledig op de goedkopere Lightyear 2 moeten kunnen richten. Die auto moet minder dan 40.000 euro kosten en in 2025 op de markt komen.

Curator: bankroet Atlas Technologies komt neer op faillissement heel Lightyear

Het bankroet van dochterbedrijf Atlas Technologies komt neer op het faillissement van zonneautomaker Lightyear zelf. Dat zegt curator Reinoud van Oeijen. Volgens hem verliezen niet alleen bijna alle medewerkers van de Helmondse onderneming hun baan, ook de ontwikkeling van massamodel Lightyear 2 zit in de boedel waarvoor hij nu een doorstart zal zoeken. Komende dagen wil hij onder meer praten met VDL, de eigenaar van autofabriek Nedcar in Born.

"Al voor het faillissement heeft het bedrijf met verschillende partijen gesproken over een samenwerking. Ook de naam VDL ben ik daarbij tegengekomen. Het ligt daarom voor de hand om met VDL te gaan praten", aldus Van Oeijen, die aangeeft dat zich al meerdere geïnteresseerde overnamekandidaten hebben gemeld. "Wat ik komende dagen ga doen is kijken hoe serieus die interesses zijn."

In de media werd al langer gespeculeerd over een mogelijk partnerschap van VDL en Lightyear. Dat komt omdat Nedcar volgend jaar zonder opdrachtgever komt te zitten. In die Limburgse fabriek zonneauto's laten maken zou dus een interessant idee zijn. Een woordvoerder van VDL geeft aan dat het bedrijf nooit uitspraken doet over met wie of wel niet wordt gepraat.

Lightyear 2 nog heel ver weg

Van Oeijen benadrukt dat de interesse in Lightyear 2 allemaal nog intenties betrof en dat nu nog geen geld opleverde. Directe aanleiding van het faillissement is volgens hem dat het bedrijf niet meer in staat was het salaris van het personeel te betalen. Hoe het zover heeft kunnen komen, wil hij nog gaan onderzoeken.

Wat de curator ook nog moet uitzoeken is in hoeverre de intellectuele eigendomsrechten van Lightyear ook onder het bankroet vallen. De houdstermaatschappij en zusterbedrijf Lightyear Layer, dat zonnepanelen maakt in Venray, vallen namelijk buiten het faillissement.

De Lightyear 0 was ontwikkeld door studenten van de Technische Universiteit Eindhoven. Volgens de Volkskrant was het een schoolvoorbeeld van Nederlands techvernuft en ondernemersgeest. Er zouden er 945 gemaakt worden en 145 klanten hadden een bestelling geplaatst. Het is nog niet duidelijk of zij hun geld kwijt zijn.

Ook de overheid stak afgelopen jaar geld in het Helmondse bedrijf. Het door de regering opgerichte investeringsfonds Invest-NL, de provincie Noord-Brabant en de Limburgse en Brabantse regionale ontwikkelingsmaatschappijen deden in september 2021 mee aan een kapitaalinjectie van in totaal 81 miljoen euro.

Personeel gevraagd door te werken

Voorlopig heeft Van Oeijen het personeel gevraagd om gewoon door te werken. "Dat is om de kans op een doorstart zo groot mogelijk te houden." Over hun salaris hoeven zij zich geen zorgen te maken, want de uitbetaling daarvan wordt nu overgenomen door uitkeringsinstantie UWV.

Bestuurder Karel-Jan Kivits van vakbond FNV zegt het nieuws heel erg te vinden. Omdat Lightyear nog maar een jong bedrijf was, had hij nog geen contacten bij het bedrijf. Maar de bond gaat volgens Kivits nu wel contact zoeken met de meer dan zeshonderd medewerkers die hun baan verliezen om ze te helpen bij het zoeken naar nieuw werk

LEES OOK: Ik reed in de €250.000 kostende Lightyear 0, ’s werelds eerste zonnewagen van Nederlandse makelij die klaar is voor productie – dit viel me op